Методична тека

Сучасний стан міжнародних зв’язків України в різноманітних сферах життєдіяльності, вихід її у європейський та світовий простори, нові політичні, соціально-економічні та культурні реалії вимагають певних трансформацій у галузі навчання іноземних мов, статус яких у нашій країні має тенденцію до постійного зростання.
    Сьогодні створюється нова школа, де учень повноцінно живе, проектує своє майбутнє, свій шлях, враховуючи власні можливості, ставлячи перед собою завдання самовдосконалення, самовиховання, самоосвіти. При цьому особливого значення набуває креативність особистості, її здатність до творчого нестандартного мислення, вміння ефективно вирішувати складні проблеми власної життєдіяльності.
    Такі якості можуть бути сформовані у процесі спеціально організованих педагогічних впливів в системі освіти, яка сама є креативною, прагне до творчого вирішення проблем через використання сучасних інноваційних технологій для досягнення визначеної мети.
         Зараз вчителів турбує проблема суспільної пасивності більшості школярів. Захоплення комп’ютерними іграми призводить до зниження інтересу до здобуття знань, зменшення активності учнів на уроці та в позаурочній діяльності.
          Щоб активізувати пізнавальну діяльність учнів у процесі оволодіння знаннями я шукав більш ефективні форми, методи і засоби навчання. Великого значення в організації та удосконаленні навчального процесу на уроках іноземної мови посідає впровадження інноваційних технологій .
    При плануванні своїх уроків я враховую те, що будь – який метод навчання має забезпечувати:
  • Активну участь учнів у процесі навчання
  • Встановлення зворотного зв’язку в системі « педагог – учень»
  • Можливість застосування набутих навичок і знань в реальному житті
  • Розвиток цільових навичок поведінки ( самостійної творчої діяльності)
  • Мотивацію учнів до підвищення ефективності своєї діяльності на заняттях і в реальних ситуаціях
  • Можливість отримувати знання на груповому та індивідуальному рівнях
    У процесі навчання найбільш доцільно використовувати ті методи, при яких:
  • В учнів розвивається бажання до творчої, продуктивної праці,
  •  учні прагнуть до активних дій, досягають успіхів і мотивують власну поведінку,
  • Відпрацьовують моделі поведінки, необхідні для успішної  професійної чи підприємницької діяльності.
     Інтерактивні методи навчання передбачають фронтальну роботу учнів та роботу малими групами. Найбільш ефективні результати можна отримати під час організації роботи учнів малими групами.
    При організації інтерактивного навчання необхідно дотримуватися правил:
  • У роботу повинні бути залучені всі учні,
  • Активна участь учнів у роботі повинна заохочуватися,
  • Учні мають самостійно розробити та виконувати правила роботи у малих групах,
  • Навчальна аудиторія має бути підготовлена до роботи у малих групах.
    Практика показала, що при використанні на уроках інтерактивних методів навчання учні запам’ятовують матеріал майже повністю. Поліпшується не тільки запам’ятовування матеріалу, але і його ідентифікація, використання у повсякденному житті. Використання інтерактивних методів навчання у малих групах сприяє розвитку комунікабельності, співробітництву, умінню відстоювати свою точку зору, йти на компроміси та ін..
     Інтерактивні методи навчання на уроках англійської мови виховують особистість і готують її до реального життя.
1.’’Морський бій”

 Крок 1. Визначте ключове слово теми уроку.
 Крок 2. Зашифруйте його за допомогою цифр і букв.
 Крок 3. Попросіть дітей розшифрувати й оголосити тему уроку.

2. "Мозковий штурм”
(робота в групах або фронтально зі всім класом)
 Крок 1. Поділіть дітей на групи по 5-7 осіб.
 Крок 2. Чітко визначте проблему або тему для «Мозкового штурму».
 Крок 3. Працюйте в колі.
 Крок 4. Оберіть головуючого (спікера групи), який веде обговорення і заохочує появу нових ідей. Головуючий повинен заохочувати кількість,
а не якість ідей.
 Крок 5. Дайте дітям час на роздуми для того, щоб збільшити появу нових ідей.
 Крок 6. Дотримуйтесь правил «Мозкового штурму».
• Жодної критики.
• Запозичення інших ідей є нормальним явищем.
• Велика кількість ідей бажана.
• Оцінка приходить пізніше.
• Крок 7. Діліться ідеями циклічно.

3.Мікрофон
Крок 1. Попросіть дітей висловити мету уроку: «Сьогоднішній урок навчить мене...».
Крок 2. Запропонуйте дітям якийсь предмет, який буде виконувати роль «уявного» мікрофона.
Крок 3. Надавайте слово тільки тому, хто отримує «уявний» мікрофон.
Крок 4. Запропонуйте учням говорити швидко й лаконічно.
Крок 5. Не коментуйте та не оцінюйте подані відповіді.
Крок 6. Прикріпіть на дошку аркуш паперу з конкретними очікуваними результатами.
4.Абетковий суп
Крок 1. Розрізати абетку чи взяти картки зі звуками.
Крок 2. Кожен учень витягує з кошика по літері чи звуку та придумує підсумкове речення на тему, яке починається з цієї літери, або з цього звука.

5.”Асоціативний кущ”
Крок 1. Визначається одним словом тема, над якою буде проводитись робота.
Крок 2. Учні повинні згадати все, що виникає в пам’яті стосовно цього слова.
Крок 3. Вчитель дає опорні слова – підказки у вигляді своєрідного «куща», який поступово «розростається» за допомогою відповідей учнів.
Даний метод універсальний, бо збагачує словниковий запас учнів на будь-якому етапі уроку.


Щоб навчити своїх учнів творчо мислити, самостійно планувати свої дії, вдосконалювати навички і культуру міжособистісного співробітництва на уроках англійської мови я вважаю доцільним використовувати метод проектів. Проектні завдання  пропоную  для того, щоб учні могли виконувати їх англійською мовою. Намагаюсь виступати не перевіряючим, а консультантом, співпрацюю з учнями. Використовуючи проектну методику на практиці впевнився, що вона використовує всі найкращі ідеї сучасної методики викладання: різноманітність, проблемність, навчання із задоволенням і Я- фактор (учні говорять про те,що вони думають, виявляють свою творчість в оформленні і презентації проекту). Досвід реалізації проектних робіт показує, що з кожним наступним разом зацікавленість дітей збільшується, вони ретельніше готуються до уроку з проектним завданням. Зазвичай, це підсумковий урок з вивченої теми, тому учні намагаються продемонструвати все, чого досягли протягом вивченої теми. Рівень якості проектних робіт зростає з кожним разом. Досить добре проектна  методика інтегрується з іншими навчальними предметами.
Наприклад : «Зовнішність»- образотворче мистецтво;
« Традиції харчування»- праця;
«Здоров’я »- Основи здоров’я.
Ще одним з актуальних методів у сучасній методиці викладання є метод порт фоліо як засіб розвитку інноваційної особистості. Для опису цього методу підійдуть наступні слова: « Ідеальне керівництво коли керівництва немає, а його функції виконуються… Кожен знає що йому робити . І  кожен робить, бо хоче цього сам». Сьогодні однією із задач освіти є виховання інноваційної особистості, тобто дитину потрібно навчити самоаналізу, самокритиці, самодисципліні, саморозвитку, самореалізації, самовираженню. Тому для організації самостійної роботи учнів я обрала метод ведення портфоліо  . 
Метод портфоліо - це  сучасно, результативно, новітньо, інтерактивно, цікаво, креативно, диференційовано.
Мета – створення мотивації навчальної діяльності, розвиток пізнавальних навичок, розвиток об’єктивної  самооцінки, творчих здібностей, уміння самостійно конструювати свої завдання, уміння самостійно орієнтуватися в інформаційному просторі, планувати свою діяльність,  формування організаційних навичок. Ця робота виконується учнем самостійно,кожна тека ведеться творчо. Учні на сторінках портфоліо роблять усе для того, щоб довести свою неповторність та проявитись творчо. Портфоліо містить фото учня, анкетні дані, план роботи на семестр, табель самооцінки (Додатки ) табель оцінювання вчителем, графік росту,папку самоосвіти та творчих проектів.  Термін ведення портфоліо - необмежений, графік контролю – регулярний, стиль ведення - безмежний. Кожен учень, задіяний у навчанні з використанням комп’ютерних  й інтерактивних технологій, завжди має можливість для самостійності та творчого підходу у виборі способів пошуку інформації відповідно до рівня підготовки та своєї мовленнєвої компетенції.
Здоров’я зберігаючи технології
Сьогодні здоров’я визнано складним феноменом глобального значення, який включає комплекс  соціальних,  економічних,  біологічних,  медичних  та  інших  аспектів.  Тому виховання  здорової  людини,  охорона  її  здоров’я  є  однією  із  основних  проблем  сучасного навчального закладу.
Працюючи  в  школі,  ми,  вчителі,  дуже  добре  розуміємо  й  постійно  шукаємо  та знаходимо  такі  форми  та  методи  роботи  з  дітьми,  які  допомагають  їм  адаптуватися  в мінливих  життєвих  умовах,  самостійно  здобувати  необхідні  знання,  працюючи  над своїм саморозвитком.  Ми  приділяємо  велику  увагу  здоров’я -збереженню,  здоров’я-зміцненню  та
здоров’я-відновленню наших учнів.
Як проводиться робота по збереженню здоров’я учнів на уроках англійської мови? Сучасний урок англійської мови характеризується великою інтенсивністю та вимагає від учнів концентрації уваги, напруження сил. Швидка втомлюваність на уроках ,викликана  специфікою предмета: необхідністю проведення великої кількості тренувальних вправ.

Clap Your Hands
Clap your hands,
Listen to the music
And clap your hands.
Turn around,
Turn around,
Listen to the music
And turn around.

The Finger Family

Daddy-finger! Daddy-finger!
Here I am! Here I am!
How are you today?
Very well, thank you!
Run away, run away.
Mommy-finger! Mommy-finger!
Here I am! Here I am!
How are you today?
Very well, thank you!
Run away, run away.
Brother-finger! Brother-finger!
Here I am! Here I am!
How are you today?
Very well, thank you!
Run away, run away.
Sister-finger! Sister-finger!
Here I am! Here I am!
How are you today?
Very well, thank you!
Run away, run away.
Baby-finger! Baby-finger!
Here I am! Here I am!
How are you today?
Very well, thank you!
Run away, run awау.


 Мета таких  зарядок-релаксацій – зняти  напругу,  дати  учням  невеличкий  відпочинок,  викликати позитивні емоції, гарний настрій, що веде до кращого засвоєння матеріалу.
Види релаксації можуть бути різного роду: рухи, ігри, співи, фізкультхвилинки.
Слід пам’ятати, що під час проведення релаксації не потрібно ставити перед учнями  завдання запам’ятовувати мовний матеріал. Релаксація повинна звільняти учня на деякий час від розумового напруження.
Найдоцільніше  проводити  їх,  коли  з’являються перші ознаки втоми: знижується розумова активність, порушується увага.
Форми організації та проведення фізкультхвилинок бувають різними. Можна,  наприклад,  проводити  такі  фізкультхвилинки,  трансляція  яких  відбувається шляхом  використання  комп’ютера.  Отже,  в  процесі  виконання  даної  фізкультхвилинки будуть задіяні такі фактори впливу на психіку дитини, як музика та кольори, в поєднанні з рухами, які в великій мірі сприяють підвищенню позитивного емоційного настрою на уроці.
Учні  демонструють  комплекс  віршованих  фізкультхвилинок,  в  яких  є  вправи  для очей, рук, пальців рук та інших частин тіла.
В  цілому  ж  хочу  відзначити,  що  проведення  різноманітних  оздоровчих  хвилинок дозволяє  використовувати  час  уроку  більш  інтенсивно  та  результативно.  Після  них  учні стають  більш  активними,  їх  увага  активізується,  з’являється  зацікавленість  в  подальшому засвоєнні знань.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Англійська мова– мова міжнародного спілкування. Займає друге місце в світі по кількості людей, що володіють нею, з них близько 350-400 міл...